Monday, November 21, 2005

Harry Potter and The Goblet of Fire (Fantastik!)

Finally.. Aku rasa beban di bahu aku agak berkurangan.. Sememangnya meeting mmg boleh mengurangkan masalah.. aku bernafas dengan lebih baik weekend ni.. aku nak nyatakan aku lebih selesa pergi keje minggu ni berbanding minggu lepas.. tapi minggu ni mungkin sibuk sikit sbb nak bersedia utk event minggu depan yang merupakan sumber kerisauan aku.. ops.. stop pasal keje.. tak berape best utk dibincangkan..

Balik pada topic utama.. Yes.. akhirnya aku dapat jugak tengok citer HP4 ni.. mmg banyak masalah aku nak nengok citer ni.. I'm a BIG FAN of Harry Potter! Kalau dulu website J.K Rowling dan The Harry Potter Lexicon merupakan website wajib aku setiap hari tapi semenjak mawi ade.. ranking jk rowling dah turun malah dah lama aku tak bukak. Hehehe.. tapi itu tak bermakna aku tak teruja utk nengok filemnya yang ke-4. Mcm2la masalahnya.. aku memestikan diri aku utk tengok citer ni minggu ni jugak jadi plan A, tengok ngan opis-mate.. tak jadi, pastu tgk ngan housemate dia balik kg lak.. tgk ngan kawan ‘A’ dah ajak, dia kata ok tapi aku rasa cam segan nak tetapkan masa kononnya nak dia ajak dulu, kawan ‘B’ dah jumpa pun sabtu lepas tapi bila dah jumpa dia kata tak leh lak jadi buang karan je la jumpa dia.. wasting my Saturday.. hehehe takde la, best jugak jumpa dia cuma frust sikit la.. actually frust banyak la sbb dah plan baik punya jadi last2 aku menekadkan diri pegi je lah tgk wayang sorang2 ahad pagi.. peduli ape.. First time aku tengok wayang sorang2 tapi sbb dah tension tahap world.. tak kisah la.. surprise.. surprise.. aku tak rasa kekok pun.. hmm..

Bagi aku this is THE BEST Harry Potter movie if compare to previous 3.. Aku puas hati sebagaimana aku puas hati menonton LOTR.. Cerita ini berjaya diadaptasi dari buku dengan baik.. bukan senang nak memuaskan hati pembaca buku macam aku.. aku ingat betapa frustnya aku bila tgk HP3 (Prisoner of Azkhaban).. atau mungkin hp3 begitu teruk jadi aku expect less and get more. Mana tahu.. Walaupun ada beberapa adegan diubah tapi utk kesesuaian movie yang takkan mampu memasukkan semua adegan dan character aku rasa cerita ini diolah dengan baik. Kesan khas nampak real (well it’s magik). Cuma watak Victor Krum agak lari dari imaginasi aku tapi masih ok compare watak Sirius Black dlm hp3. (Sirius Black patut lebih hensem.. more hensem! Marah betul aku.)

Dari segi jalan cerita. Hmm nothing surprise me, it’s darker and adventurer.. susah aku nak olah sbb aku baca buku jadi I know too much! Tapi kalaula pengarah hp4 dikekalkan utk hp5 aku rasa mesti best.. For info: buku hp4 lebih panjang dari hp3 malah buku ke-2 terpanjang selepas hp5.. Buku Harry Potter ade 7 kesemuanya dan setakat ini baru 6 siri buku ini diterbitkan dan J.K Rowling sedang berhempas pulas menulis buku ke-7 iaitu yang terakhir sambil sibuk melayan baby girlnya yang baru lahir.. Jadi, berjanggutla aku kene tunggu Final book of Harry Potter.. Keep working Rowling!

Back to movie, Antara watak yang dibuang dari buku ialah house-elfs (Winky & Dobby), Mr Bagman, keluarga Dursley, dll. Watak spt Malfoy dan Snape juga kurang ditonjolkan.. tapi takpe sebab focus utama ialah Harry. Malah lakonan Radcliffe (Harry) lebih baik dan matang. Kalau buku boleh menyebabkan aku sedih bila Cedric mati.. film ni jugak berjaya mengusik emosi aku.. malah pemilihan pelakon utk watak baru (Cedric, Rita Skeeter, Mad Eye Moody, Crouch Jr, Madame Maxime, Karkaroff, Fleur Delacour, Hungarian Horntail(eh, boleh masuk sekali ke dragon ni? Hehehe) dll) pun sungguh baik sekali. Tapi pelakon utk watak Cho Chang patut lebih cantik.. setahu aku it’s a very long lines to choose this girl tapi why her? Harry crush kat this girl and Cedric too? So I expect more. Hmm baik pilih aku. Watak Krum lak susah nak describe bukan tak ok tapi aku bayangkan lain.. bolehla..

Secara keseluruhan aku bagi 4 bintang utk citer ni.. Keseronokan membaca buku direalisasikan oleh movie ini. Sekurang-kurangnya aku tak terpanggil utk re-read buku ni macam terjadi bila aku tgk hp3 hari tu.. Anyway nothing can compare the details of the book.. Adegan akhir pertembungan ngan Voldemort berjaya dibawa dengan baik tapi kalau boleh aku nak ianya panjang sikit.. Kesimpulan cerita pun tak di olah panjang.. tapi kalau aku keep comparing ngan buku mmg cerita ni tak mungkin dapat 4 bintang mungkin way lower.. tapi be realistic.. cerita ni mmg best. Jadi kepada yang tak tengok lagi.. Pergilah tengok.. tak rugi!

Harry… I Love You… Mawi.. I still Love You… hehehe..

No comments: