Thursday, November 24, 2005

Sesekali serius.. kita bercakap pasal German..

Aku pernah menyatakan kepada seorang rakan di sini yang aku akan menceritakan gaya hidup masyarakat Jerman di blog aku.. Setelah sekian lama akhirnya aku menulis juga.. mungkin juga ini masa yang paling sesuai.. minggu depan supervisor aku di sana akan datang melawat projek kat sini.. Rasanya cepat betul masa berlalu.. Ahad ni aku gi amik dia kat klia.. cancel segala plan utk hari ahad.. dan aku akan cuba layan dia sebaik mungkin supaya dia maafkan segala kekurangan projek tu nanti.. Harap2 la.. Apapun kenangan di Jerman dulu banyak mengajar aku erti hidup dan mematangkan bahawa sesungguhnya kita manusia sama sahaja.. yang berbeza cumalah cara kita.. Biar siapa pun kita, kehendak manusia tetap sama.. pemikiran di bentuk oleh bangsa dan cara hidup sesuatu kaum itu..

Aspek pertama ialah bahasa.. bahasa german memang merupakan bahasa utama dan mereka amat berbangga sekali.. tak ramai yang mengetahui bahasa inggeris, kalau di kedai2 nampak sangat yang mereka malu untuk menuturkan bahasa inggeris.. malah bila aku berbual dgn rakan yang paling baik di opis pun aku berbual dgn bantuan kamus eng<>german.. mmg kelakar dan menarik.. aku paling suka mengusik diorang dgn kelemahan diorang ni.. jadi diorang akan balas dendam dgn menyuruh aku berbahasa german.. maka jadilah ayam dan itik di mana mereka bercakap inggeris.. aku bercakap german.. kesimpulannya mmg fail.. hahaha… bhs german aku mmg hancur!

Kemudian pasal taraf hidup.. amat susah sekali nak jumpa golongan miskin.. sebabnya mmg jurang ekonomi amat kecil sekali.. bukanlah kerana mereka hebat sangat tapi kerana sistem kerajaan mereka. Mungkin pengaruh komunis masih tebal lagi tapi nampaknya mereka gembira begini.. aku mmg terkejut sekali bila dapat tahu.. hampir 50% gaji mereka harus diberikan kepada kerajaan.. kalau bukan beragama kristian mungkin hanya 40% sahaja utk tax.. malah penganggur juga dapat gaji.. begitu juga golongan tua tak perlu risau anak2 tidak membantu kerana duit utk ibu bapa termasuk dalam tax dan diuruskan oleh kerajaan.. aku tak setuju sebenarnya.. tapi rata2 mereka tak kisah.. bagi aku akan ada golongan yang malas bekerja tapi gaji yang diperolehi dari bekerja berbanding dari kerajaan apabila menganggur agak jauh.. jadi bekerja adalah lebih baik.. jadi tak hairanlah kalau German merupakan Negara terkaya di eropah dan kelima terkaya di dunia…

Bercakap pasal kereta.. seperti Malaysia, mereka sungguh bangga dengan kereta German.. (hehe.. aku pun bangga ngan kereta nasional walaupun well u know..) Tapi kereta German mmg tiada tandingan.. aku paling tertarik dengan kereta mini mereka.. well BMW tak payah citer la.. Tapi menurut rakan aku mereka lebih suka membeli kereta France sebab harganya lebih murah.. Dalam berbual pasal kereta aku telah berjaya membodek salah seorang dari mereka supaya membenarkan aku memandu kereta miliknya.. bagi aku amat menarik sekali sebab mereka memandu arah yang bertentangan dari kita.. mmg ralat la sebabnya semuanya terbalik.. kawal gear tangan kanan dan paling menakutkan bila hendak membelok.. maklumla.. kalau nak ke kiri kene cross.. Walaupun aku hanya dapat berpusing2 sekitar kawasan tempat kerja aku.. tapi aku cukup puas.. hehehe.. Thanks a lot to Tom! I love U la.. Kesimpulannya orang German ni nice walaupun serius..

Sampah.. Ini paling aku tak leh terima.. mereka harus bayar untuk sampah2 yang dibuang.. ada tiga peringkat bayaran bergantung kepada saiz tong sampah.. jadi mereka begitu menitik beratkan bagaimana sampah dibuang.. kotak2 akan dilipat sekecil mungkin dan kadang2 merupakan aktiviti yang menyeronokkan jugak.. ade jugak yang curi2 membuang sampah pada tong sampah orang lain..(aku tak penah nampak tapi diorang la yang citer) Pasal bab ni aku selalu kritik diorang dan diorang pun tak menafikan..

Remaja Jerman? Sama seperti kita.. berbeza dengan golongan terdahulu dan di sini aku dapat lihat wujudnya collapse of tradition.. sama seperti kita.. masalah remaja mereka juga sama.. arak dan rokok perkara biasa.. suka berkumpul di pub2.. rasanya setiap remaja juga mempunyai isu yang sama.. tak banyak boleh cerita sebab tak bergaul dengan mereka..

Apa lagi yang patut aku cerita mengenai gaya hidup mereka? Oklah.. aku akhiri dengan jokes yang selalu dikatakan oleh orang British kepada mereka “ You will never see Germans laugh.. because when they want to laugh, they go to basement” lebih kurang gitu la diorang bagi tau aku.. Tapi aku tak setuju sama sekali.. sebabnya? I have a good laugh with them..

I Love Germany! And I Love Alexander and errr.. Tom too.. hehehe..
Mawi? Who’s Mawi? ahak ahak ahak.. Oooo.. my Mawi… ;-)

No comments: