Friday, November 18, 2005

Pelancaran Album Solo Mawi dan MawiFC bubar???

Assalamualaikum wbt.. Sebelum aku nulih ape2 kali ni aku nak ucapkan tahniah kat Mawi sebab akhirnya terlancarlah album solo beliau Yang Tercinta yang sememangnya ditunggu2 oleh aku selama ini.. dan hasilnya.. hmm aku puas hati.. aku suka semua lagu2 dalam album ni.. tak de satu pun aku tak suka melainkan suka belaka.. hahaha.. dan pastikan kalau korang beli album Mawi.. belilah yang original kerana sesungguhnya Mawi tak sokong cetak rompak.. chee wah.. hehehe.. kempen kejap!

Siapa sangka siapa menduga.. majlis gilang-gemilang pelancaran album Mawi dan konsert amal di PWTC 16hb yang lalu datang bersama-sama pakej kontroversi dari mawifc.. mawifc bubar? Benarkah? Bagaimana boleh jadi? Pada malam majlis pelancaran album sulung Mawi? Berita manakah yang lebih sensasi dan berita manakah yang lebih penting? Pelancaran album atau pembubaran mawifc? Atau kedua-duanya saling bertindakbalas sehingga menjadi berita yang terlalu besar dan panas? Isu ni mungkin tidak sesuai diulas oleh aku yang bukannya sesiapa dalam mawifc.. aku hanyalah peminat/penyokong biasa yang tetap dan terus menyokong Mawi dan percaya kepada kemampuan Mawi berfikir sendiri..

Kalau ikut plan asal aku.. selepas raye ni aku mmg nak stop mengejar Mawi.. aku akan buat yang mudah2 saje.. beli album dia dan sertai event dia kalau ade masa.. malaslah nak terlalu amik tahu pasal Mawi kiranya aku tetap sokong Mawi tapi sokong dari jauh ja la.. rasanya lebih mudah macam tu tapi 14/11 haritu aku dapat invitation dari kak waiem la plak utk jadi ajk sukarela utk mlm 16hb.. hmm aku penah bagi nama kalau2 ade kekosongan utk sukarela malam tu.. tak sangka lak betul2 jadi.. hehehe.. ape jadi ngan plan aku ni? Jadi setelah berbual2 ngan kawan2 aku.. diorang pun menggalakkan aku utk sertai event ni sebabnya diorang menuduh aku anti-sosial (hehehe.. betul ke? Mungkin kecenderungan aku buat xtvt indoor spt membaca dan menonton kot.. ntah la) so.. aku on je lah.. utk join xtvt macam ni, bagi aku komitmen amat penting.. kalau tak, tak perlu join jadi aku amik cuti pada 16hb dan bermula dari malam 15hb aku dah mula terlibat melakukan kerja2. hmm barulah aku tau macam mana kerje belakang pentas.. banyak keje rupanya.. pengalaman baru utk aku..

16hb aku datang awal ke PWTC utk melakukan tugas2.. waktu ni aku kenal lebih ramai orang2 kuat mawifc.. tak dinafikan 2,3 kali terlintas kat otak aku.. what am I doing? Rasa macam tak berape real aku sanggup buat semua ni.. fanatic ke aku? Ape tujuan aku? Semua persoalan aku tanya pada diri sendiri.. adakah sebab nak jumpa Mawi? tapi aku takde expectation dalam hal ni.. aku tak rasa aku akan ade peluang jumpa Mawi.. bagi aku, aku cuma nak menambahkan kenalan dan merasai pengalaman baru.. itu je.. sibuk mmg sibuk.. dalam jam 5 ptg.. aku dan kawan aku akhirnya stop keje jap gi tukar baju utk event mlm tu (kami di minta memakai jubah seluar) baru je nak kuar dewan.. tiba2 Mawi lalu depan aku.. terkezut seketika.. rupanya Mawi datang nak buat rehesel.. tapi tak tau nape aku tak begitu teruja utk melihat Mawi.. mungkin sbb penat dan juga mungkin sbb takut di tuduh mengambil kesempatan.. dlm erti kata lain aku dah set dlm otak aku.. Mawi is not the main point aku buat keje ni tapi Mawilah pendorong utama aku.. jadi after aku tukar baju dan bersiap2 Mawi masih lagi menyanyi di atas pentas.. nak tgk tak nak? Hmm tgk la kejap.. tapi aku tak ambil gambar sgt. Kiranya adala 2, 3 kali Mawi lalu depan aku.. hehehe tiap kali Mawi lalu pergerakan aku mesti terstop kejap.. seronok sebenarnya tersengih2 tgk Mawi.. pastu dapat kongsi dan berbual2 citer pasal Mawi ngan kawan2 baru.. tapi aku rasa la, Mawi will never remember me.. too many fan la mamat tu..

Malam tu sblm event start.. isk teramatlah sibuknya sebab ade barang sampai lambatla dll lagi.. tapi bila event start dalam kul 9.. semuanya lebih tenang dan aku just blend in kalau2 aku diperlukan bertugas utk ape2.. excited gak ni.. majlis berjalan lancar.. kitorang sebenarnya sibuk arrange hadiah2 dan cenderahati utk anak2 yatim dsbgnya.. hehehe.. yang aku tensionnye.. everytime aku gi hujung sana.. Mawi gi hujung sini.. bila Mawi gi bilik belakang aku dok kat depan lak.. isk tak berjodoh aku ngan Mawi ni.. hehehe.. (gatal gak aku ni nak menatap Mawi close-up) Kiranya Mawi ensem gile la esp bila dia pakai baju D’reka batik.. mmg hensem bangat.. (jgn jeles, aku dah pegang baju tu.. pegang baju je la..baju pun jadi la.. hehehe **gatal tahap gaban**) pastu lepas fesyen show tibalah masanya pelancaran album Mawi.. kelakarlah.. org yang gi mlm tu tau la.. ucapan Mawi yang kelakar.. (comelnye Mawi bila gelak).. lepas ucapan2 dll tibalah mini konsert Mawi.. hehehe… Mawi nak nyanyi lagu baru.. walaupun dah dengar waktu rehesel tapi perasaan nye lain bila dgr tepukan gemuruh tetamu..

Mawi nyanyi 5 lagu.. tapi lepas nyanyi 2 lagu dia berenti minum air dgn selambanye.. Suara Mawi mmg mantap dan best.. silap la kalau orang kate dia tak berbakat.. Mawi memang BERBAKAT.. I love u Mawi! (ops.. ade kene mengene ke?) Sebelum Mawi nyanyi lagu perempuan.. dia siap kate “lelaki nak buat ape?” hehehe bangga aku jadi perempuan tapi kalau jadi lelaki lagi best sebab dapat salam Mawi.. hehehe..Mawi nyanyi 5 lagu, Cinta Hakiki, Kian, Aduh Saliha, Perempuan dan lagu jiwa lagu cinta.. Gandingan yang sangat mantap antara Mawi dan sifu.. mmg best gile dan semua penonton teruje termasuklah aku yang duk tgk dari sisi ja.. Sementara tu aku sempat jugak jeling2 kat Jimmy (trek selebriti) adus.. mamat ni mmg cute la.. hensem sgt.. aku pun bergambarla ngan dia dan amik signs dia tapi dlm sibuk2 tu hilang pulak kertas yang si Jimmy tu signs.. pening rupanya aku ni.. Mawi punye pasal la ni..

Tiba2 ntah dari mana aku dengar kabar yang tak berape best dan semua orang skrg pun dah tahu pasal PC yang dilakukan oleh beberapa org kuat mawifc sewaktu mawi buat show tadi.. kak ita dll nampak amat blur sekali termasuklah aku dan beberapa ajk bertugas lain.. ape sebenarnye dah berlaku? mawifc dah bubar??? Isk biar benar? Tak logik rasanye.. macam mimpi pulak.. waktu tu mmg sedih.. dari perbualan aku ngan beberapa org ajk.. pelbagai kabar angin mengenai sebab2 timbul.. perkataan SABOTAJ jugak kedengaran.. mawifc sabotaj mawi??? Ape dah jadi ni? Bubar mawifc pada majlis perlancaran album solo Mawi?? waktu tu aku kesian sangat kat Mawi.. rasa nak nangis tapi rasa macam over lak kalau nangis.. jadi tak nangis la.. tapi mmg suasana agak kelam-kabut dan muram.. Waktu tu aku hanya mampu berbual2 dan cuba2 mengorek cerita sebenar.. maklumla aku ni bukanlah sesiapa dalam mawifc.. Kalau boleh aku tak nak Mawi tau..Sampai hati diorang buat cam2.. kesian Mawi.. kemudian Mawi naik balik pentas umumkan grand prize utk cabutan bertuah.. nampak Mawi ok ja.. dia dah tau ke blom? Mawi.. Mawi..

Lepas je diorang nyanyi lagu gelang si paku gelang utk tutup majlis.. satu lagi PC di buat oleh pihak Mawi pulak utk menjawab isu yang baru timbul ni.. aku dan kekawan masih lagi blur.. boleh ke tengok PC tu? Rupanya ajk bertugas boleh tengok jadi aku pegi la tgk.. Mawi pun ternyata nampak terkejut ngan berita ni.. waktu tu aku nak je bagitau Mawi.. “It’s ok Mawi.. kitorang masih ada..” Nasib baik aku nampak kak Ita menampilkan diri bersama di PC itu bagi pihak mawifc menyatakan sokongan masih pada Mawi.. beberapa sesi soal jawab berlangsung.. kalau korang tgk Malaysiaview.tv korang boleh tgk PC tu.. pastu tiba2 ajk2 Mawifc yang lain dipanggil utk berdiri di belakang Mawi utk menyatakan sokongan.. walaupun aku bukanlah ajk mawifc.. (only ajk for that event) tapi aku pergi jugak.. sebabnya? Kalau boleh aku nak je semua2 rakyat2 biasa yang tetap menyokong Mawi berdiri di belakang Mawi menyatakan sokongan berterusan.. Dalam masa yang sama tipulah kalau aku kata aku tak teruja utk berdiri di belakang Mawi…

Dari apa yang aku nampak dan dengar.. aku nak nyatakan kat sini.. Tindakan ‘2/11’ tu mungkin ade sebabnye tersendiri.. aku adele dengar cerita dari ‘mereka2 yang mengetahui’ tapi bagi aku tak perlulah kita terlalu mengharapkan Mawi menjadi seperti acuan yang kita mahu.. biarlah Mawi menjadi Mawi.. Aku percaya Mawi mampu berfikir dan masih belajar memperbaiki diri.. Tak dinafikan mereka2 ini telah banyak berjasa dan berkorban demi Mawi cuma yang aku kesalkan kalau sayangkan Mawi kenape begini caranye? Cuba-cubalah menerima Mawi seadanya dan biarlah dia membuat kesilapan kerana dari kesilapan sendiri barulah wujudnya pengalaman dan pelajaran.. Tak perlu kita jaga Mawi tu sangat.. Lain la kalau Mawi buat sesuatu yang terlampau hingga tidak boleh di maafkan.. sebagai manusia, kita tidak sempurna dan sentiasa dalam proses pembelajaran.. Biar Mawi menjadi Mawi.. Inilah pendapat aku.. kalau ye pun tak perlulah sampai nak buat PC utk letak jawatan.. ape gunanye mawifc.net tu? Bukanke itu tempat hebahan maklumat terutama bila ia berkaitan perkara dalaman FC.. dan kalau nak jugak buat PC buatlah masa lain yang lebih sesuai..

Biar siapapun yang bakal menerajui mawifc akan datang.. selagi ia menyokong Mawi dengan ikhlas.. Aku sokong! Sebab sokongan aku adalah ‘Mawi-Based’.. Kalau takde kelab pun aku yakin sokongan terhadap Mawi masih kuat!

Dunia.. Dunia.. Mawi kata.. Ini merupakan dugaan kecil sahaja.. Ade rotan yang lebih besar di akhirat nanti.. Moga Mawi sentiasa berpegang pada World World juga.. Akhirat Jangan Lupa..

p/s: Sorry lah panjang benar rasanye.. Fanatik jugak aku ni rupanya.. (baru tau ke? **pening2**) Aku mmg rasa macam tak logik je aku ni.. Lepas ni aku berubah. Hehehe.. aku sedar mawi tu hanyalah artis..

No comments: