Saturday, April 25, 2009

Am I Selfish?

Ceritanya begini....

Sebelum lab semalam, seperti biasa aku akan buat appointment dengan lab partner aku untuk siapkan laporan.. dan seperti biasa, (why I keep feeling surprise, I don't know) minah tu tak buat apapun dan membuat muka blur sambil memberi alasan yang dia blur.. Ok, sememangnya report kali ini agak susah dan memerlukan pemahaman, pembacaan dan kebijaksanaan (hahaha :p) Dan aku jugak honestly speaking.. tak berapa pasti samaada aku buat betul atau tidak.. Dan oleh kerana aku sangat sibuk dengan projek dan juga exam untuk subjek lain.. (I just finished an impossiblely difficult exam on Wed which even after I study like crazy.. I still can't do the exam very well :( (hint: adsp) and also Quiz at the same day).. Minggu ni saja.. Aku stay at campus on average.. until 2a.m everyday.. I'm so very tired ok.. So, aku tiada masa untuk berasa marah, kedekut atau demanding.. So, my exact words is:

"Don't worry, just copy it because we don't have time.. Hurried!"

Oh.. Aku sungguh baik hati.. hehehe...

Tiba-tiba..

Dia: "Saira, saya tak dapat buat apa-apa dengan betul sekarang.. saya baru saja putus hubungan dengan kekasih saya" (translate for safety issue.. hehehe)

Aku: "Apakah yang anda maksudkan dengan putus hubungan?" (aku sedang sibuk menyiapkan report yang duenya around 1 hour)

Dia: "Putus hubungan.. dia cakap yang hubungan kami tidak akan berjaya.. dan kekasih lama saya pula akan berkahwin tak lama lagi dengan kawan saya sendiri"

Aku: (Staring blankly)"hmm... Jangan biarkan masalah ini mengganggu fokus anda" (continue writing and thinking about the solution on lab report.. "Ok.. hmm, kita ada masa lebih kurang 30 minit lagi, dan kita tak boleh lewat.. mengenai kekasih anda" (cuba melembutkan wajah aku yang stress) "hmm.. saya tahu.. it's bad.. tapi ini adalah penghujung semester.. dan waktu ini adalah waktu yang paling bz bagi seorang pelajar.. keep your focus ok.. hmm, anyway adakah anda sepatutnya sudah get over dengan kekasih lama anda"

Dia: "Saya tau.. kenapa ini semua berlaku sekarang? Di waktu yang sangat sibuk ini.. Saya tak boleh teruskan lagi begini, mungkin saya patut pulang"

Aku: "Mungkin balik sewaktu summer break adalah baik untuk refreshing"

Dia: "Tapi, sangat mahal untuk balik.. dan saya juga harus memikirkan mengenai projek"

Aku: "Sometimes.. it's worth the money.."
....
....
Aku: "Ok, just print whatever I did.. and siapkan selebihnya di dalam bus" (Kami harus naik bas untuk ke lab)

Di Dalam Bus...

Aku: (Think that I should say more) "So, balik tak summer ni?"

Dia: "Tak pasti... (sambil terus bercerita kisah sedihnya)"

Aku: Menyampuk sedikit-sebanyak... cuba sedaya upaya memahami masalah wanita ini


Sejujurnya.. Aku tak dapat nak menjiwai masalah dia... On my defence, waktunya adalah amat tidak sesuai sekali.. dan bebanan projek dan exam adalah amat berat hingga menyebabkan aku rasakan ianya adalah isu kecil.. dan tambahan pula, dia bukanlah best friend aku.. no real love from me here.. Sungguh, aku amat letih, tidur dan makan yang tidak menentu adalah normal dalam hidup aku sekarang.. aku sendiri tiada masa memikirkan mengenai diri aku sendiri.. manakan aku mampu memikirkan masalah seorang yang aku anggap hanyalah teman kelas yang aku sering kali mengambil kesempatan terhadap aku.. Aku sungguh tiada perasaan di sini.. Maafkan la..

Namun, aku tetap berasa simpati dan cuba untuk menjadi pendengar yang baik...

Selfish?

4 comments:

orren said...

Saira.....,
Orren tak taulah yg Sairani baik ke hape...baiklah kot tapi you are too much..bagi org copy lab report...Sungguh tak adil...penat jer study tau org lain pulak tumpang2...Ini yg Orren tak berkenanni...You should not doing that again and again....please!!!!

kay karim said...

u know wut kak?
itu bukan "jual ikan" pun...
at least u did listen..

p/s:this is the reason y i am happy that i dont have Bf as the feeling of being hurt is sngt2 tak best...btw, bila lah nak ader bf nih???

Saira said...

Orren..

That happen almost every week.. penat la nak layan bende2 gini.. as long as it don't effect me.. I basically.. don't care..

Saira said...

Ye la kay..

Bila la nak ada bf nih.. boring la. kekeke..