Thursday, October 13, 2005

Guten Tag!!! (good day/Hello)

Rupanya bukan senang nak tulih blog ni.. sebab memang kene rajin.. skrg ni lak bulan pose, malam2 bukannya free sangat.. pastu kalu nak nulih kene ade idea jugak.. Isk, kawan2 aku lak dah komplain.. asik2 tulih pasal Mawi ja.. Okla aku tulih pasal diri aku la plak.. aku tulih pasal the most happening event of the year dalam hidup aku tahun ni..

Jerman Dalam Kenangan.. (Jan – Mac 2005)With supervisor dan opismateSelama 2 bulan aku kat sana.. memang best dan happening.. kalau boleh ulang aku akan ulang balik.. kiranya the happiest time in my life la for this year.. Aku kene gi tgh bulan 1 haritu sampai tgh bulan 3.. cuak jugak mula2 sebab kene gi winter time.. aku sempat merasa spring selama 3 hari ja.. anyway itula yang menariknya sebab kat malaysia ni tak penah ada winter.. dan yang paling mendebarkan ialah: aku 1st time naik flight.. ntah camna org yang arrange tiket aku tu.. aku naik Autrian Airlines & kene tukar 3 flight KLIA-Vienna-Frankfurt-Cologne.. terkejar2 jugakla aku.. dahla gi sorang2.. terrify habis.. aku gi work attachment kat Forschungszentrum Jülich GmbH (Research Institute Juelich).. nasib baik supervisor aku yang amik aku kat airport.. what a nightmare (mula2 je rase gini.. hehehe)

How to start.. hmm.. kat sana aku stay kat gastehous (guesthouse).. mostly foreigner yang stay situ.. tapi adala jugak org Jerman stay kat situ, situ sewa dia agak mahal la tapi semua lengkap.. apartment aku 4 orang.. sorang dari Thailand, sorang dari Italy, sorang lagi dari Mexico dan sorang lagi dari Malaysia(ops..aku le tu) sepanjang 2 bulan aku dok sana tak jumpa sorang pun dari malaysia..

Aku gi keje ari2 naik beskal.. kat sana naik beskal tak bahaya sebab jalan beskal ngan kete tak sama.. kiranya memang selamat.. ingatkan bolehla kurus dok kat sana maklumla lebih kurang 6km jugak la jarak ngan tempat keje..mula2 semput jugak la.. bas memang ada tapi aku nak more in control.. aku nak pegi dan balik keje mesti ikut time aku sendiri jadi biarpun sejuk.. beskal jugak pilihan hati.. malangnya hasrat aku tak tercapai sebab housemate aku sangatla rajin memasak.. aku request ja nak apa.. dia mesti masakkan.. daging dan ayam halal memang no problem.. belacan pun aku leh beli tapi kene gi jauh sikit.. kene gi bandar Aachen dalam 1 jam naik train.. yummy!kalau tak caye.. tgk la gambar tu.. antara makanan aku kat sana.. hmm sedapnya chicken green curry tu..

Kawan2 aku ramai gak.. maklumla duk kat guesthouse.. ada dari India, Egypt, Thailand, Turki, France, Italy, China, German dll.. sampaikan aku sibuk cari peta dunia sebab takut diorang terasa kalau aku tak tau kedudukan Negara diorang.. aku ni georafi lemah sikit.. hehehe.. pastu diorang ni kebanyakannya bertaraf dr dan prof jadi isu antarabangsa memang topic perbualan utama.. isk.. itu aku leh terima lagi tapi topic agama juga adalah antara topic peberet diorang.. tambah lak ada mamat Egypt yang memang suke bercerita pasal Islam.. aku tak kisah sebenarnya tapi dia punya English payah sikit nak paham.. diorang sebuk suruh aku terjemahkan sebabnya dia cakap BI campur arab.. jadi bila dia cakap pasal agama aku leh tangkap jugakla.. ilmu agama aku biasa ja jadi aku kurang yakin nak berdebat tapi diorang paksa jugak.. kononnya nak my own perspektif la.. isk feningla.. kira okla sebab aku tau la jugak pasal agama org lain. Maklumla rakyat Malaysia berbilang kaum.. diorang suka debat islam-kristian-hindu-buddha in a big picture.. Arghhh.. tapi to tell the truth.. enjoy jugakla berbahas ngan diorang sebab masing2 ikhlas menerangkan agama masing2 tanpa niat apa2..just tambah general knowledge ja..panas..panas..

Life aku mmg happening kat sana sebab almost every night ada dinner party.. well masing2 nak introduce masakan Negara masing2.. diorang respect aku sebagai orang muslim jadi memang no prob bagi aku tambah lak ade mamat Egypt yang mmg the bery serious.. kalau aku ragu2 nak makan aku minum ja.. yang paling aku tak suka bila diorang buat italian dinner.. diorang semua makan sedap2 aku lak kene makan vegetarian spagety yg di masak khas utk aku.. yakss.. aku mmg tak suka.. tapi makan jugak sbb terpaksa.. satu aku suka pasal housemate italy aku ni.. dia selalu bawak pelbagai jenis cheese utk aku rasa.. hmm sedapnya fresh cheese makan ngan roti…bila diorang tanya pasal makanan Malaysia, aku ni tak le terre sangat masak takut diorang salah anggap lak kata makanan Malaysia tak sedap jadi aku explain la.. Malaysia and Thailand almost the same.. nasib baik aku bawak brahim.. hehehe.. tu la cth makanan Malaysia aku..

paris with loveSiang keje malam makan.. itu la keje aku kat sana.. hahaha.. every weekend aku jalan2 jugak la tapi winter time tak la best sangat jalan sebab siang kejap ja.. aku sempat gi Aachen, Cologne, Düsulldof dan singgah jap ke neitherland.. apapun minggu last aku sempat singgah ke Paris 3 hari 2 malam.. aku apply cuti la ngan supervisor aku.. dia very sporting siap suruh aku gi Rom tapi tak sempat la.. aku gi kejap sangat.. 2 minggu pertama masih dalam proses biasakan diri dan cari geng.. bila dapat geng kene plan pulak.. aku gi Paris amik package yang paling murah.. Cuma 115euro ja.. (promotion end of winter) kalau nak gi Paris.. 3 hari mmg x cukup.. too many places..

Isk.. banyak sangat nak citer.. kat sana aku sempat fall in love lagi (hmm this is SERIOUS!) nasib baik la cintaku tak berbalas.. kalau tidak aku sanggup stay sana.. hehehe.. (ade hati.. nak kene humban ke laut ni)Alexander and me mamat ni nama dia Alexander.. dia jerman and doctor kat situ (real doctor) pastu baik sangat ngan aku.. kitorang penah berbasikal same2 macam winter sonata tu.. hehehe.. tgk la gambar tu.. kiut tak? Aku still contact lagi ngan dia ni.. Cuma jarang2 la.. we have same interest.. not Mawi(ahaks) but books and movies.. I can talk about everything with him.. and he love talking and a very good listener too.. isk terjiwang lak..STOP! bila balik Malaysia teringat gak la.. dlm 2 minggu.. sedih sangat.. pastu ok la..

Kesimpulan aku, pergi negara orang memang boleh membuka minda kita.. menjadikan kita lebih matang dalam menilai.. dan bagi aku org Jerman ni polite.. habis2 pun shake hand ja.. org Italy lain.. suka hug2 cuma diorang tak berani ngan aku sebab aku pakai tudung.. jadi aku respect gile la ngan diorang. Banyak lagi nak tulih sebenarnya.. opismate yang baik2 yang sentiasa melayan aku yang sewel ni.. 2 bulan memang terlalu singkat tapi itu je yang diperuntukkan utk aku kat sana.. tapi kawan aku dari monggol yang dah stay sana 1 ½ year kata.. i make more friends than him in 2 months.. jadi aku rasa sangat bertuah sekali sebab aku dapat enjoy dalam ketensionan keje.. bila balik Malaysia.. well.. what do u expect the expectation of my boss? Susah nak apply budaya Jerman kat sini.. diorang work very hard.. work time and after-work time bagai dua dunia yang berbeza.. macam2 aku learn kat sana.. aku rasa cam boleh buat satu lagi artikel on cara hidup dan polisi diorang.. nantilah.. bende2 serius ni berbaloi utk tulih sebab boleh bukak minda.. Cuma skrg ni mood aku tgh mengong.. rasa cam blues sikit.. last.. ni gambo farewell party aku.. my last night there.. huu. Huu.. I miss Germany...Farewell Party

No comments: