Tuesday, October 18, 2005

Malaysia.. Oh Tanah Airku…

Negaraku.. Tanah Tumpahnya Darahku
Rakyat Hidup.. Bersatu dan Maju
Rahmat Bahgia, Tuhan Kurniakan
Raja Kita, Selamat Bertahta..

Inilah lagu negaraku kebanggaan kita.. Siapa sangka siapa menduga rupanya melodinya bukan milik kita.. (mungkin sesetengah dari kita memang dah tau.. tapi aku baru je tau baru2 ni) Topik pagi era smlm pun membincangkan isu ini berikutan tulisan Ramli MS dalam salah satu media di Malaysia. Macam2 reaksi dari pemanggil.. ade kate patut tukar melodi, ade kate patut kekalkan.. masing2 ade pendapat dan alasan tersendiri.. Tapi ape kate survey??? (Hehehe..) Adakah suara ramai akan diambil kira? Atau penilaian pemimpin yang paling utama? Dalam hal ni aku berpendapat --> kita ubah je melodi tu.. malu wei.. ape pendapat korang kalau akhirnya satu dunia tau yang lagu Negara kita sebenarnya tak original tapi ogirinal.. tepuk dada tanya selera..

Sebenarnya bukan originaliti lagu je patut diambil kira tapi originaliti budaya pun patut dititik berat.. Sama2 lah kita meningkatkan kesedaran kita supaya dapat menjadi rakyat Malaysia yang mampu berfikir sendiri tanpa mudah dipengaruhi.. Meniru tidak salah tapi tirulah yang membawa kebaikan.. kita tiru teknologi dan kemajuan mereka, kita patut tiru budaya kerja mereka.. kita mulakan dengan meniru kemudian kita buat sendiri.. Budaya yang pelik2 tu kita cuba elakkan.. Tegur-menegur elok tapi biarlah berhemah.. tapi jangan pulak bila ditegur pakai seksi kita bagi alasan yang Malaysia ni panas..(ingat tak sape yang cakap camni? Klu: artis bermula huruf J..)

Pastu janganla mudah melatah bila ditegur.. patutnya bila ditegur kita berubah dan berfikir bukan dgn rajukan yang ntah apa2.. cthnya smlm di berita tv3, Tun Dr Mahathir mengatakan tutup sajalah proton dan industri automobile tempatan kalau banyak sangat masalah dan isu (pendapat aku.. walaupun beliau menyatakan proton bukan miliknya dan itu hanyalah kata2 yang tidak mewakili proton tapi.. isk kalau aku tulih lebih2 mungkin akan dihumban ke laut.. ahakss.. paham2 je la) Apapun mungkin itu hanya gurauan dari seorang yang amat aku hormati.. (malangnya aku tak gelak..)

Biar apapun.. aku tak pernah malu mangaku rakyat Malaysia dan sentiasa berbangga menjadi rakyat Malaysia.. Mempunyai kereta nasional juga merupakan kebanggaan aku bila berbual dengan orang luar.. (masalah dalam2 kita sendiri2 bincang je la ek..)

Mulakan hari dengan senyuman OK!

No comments: