Saturday, October 29, 2005

Macam2 hal / Uniknya Ramadhan Bersama Mawi (Part 5&6)

Macam2 hal la.. minggu ni adalah minggu yang agak kucar kacir bagi aku.. mood nak menulis mmg amat rendah sekali.. mungkin sebab nak raya dan kesibukan menguruskan rumah yang nak ditinggalkan selama seminggu lebih di samping nak memastikan kereta selamat dipandu pulang.. jadi mmg dah perangai aku makin banyak keje makin malas jadinya.. malam2 slps tarawih yang on-off (hehehe) selalunya di habiskan dengan menulis secara santai atau tidur awal telah bertukar dengan menumpukan perhatian pada tv.. kalau takde siaran menarik.. habiskan dengan menonton vcd/dvd.. itupun menonton kembali kegilaan lama aku pada siri2 anime yang aku kumpul..

Cerita yang aku habiskan ulang tayangnya minggu ini ialah ‘Kurau:The Phantom Memory’(24 episodes).. best tau citer ni.. 4 bintang aku bagi.. hmm teringat kembali ketika aku kat Jerman.. masa2 free aku banyak habiskan dgn mendonlod manga2 dari internet.. cerita peberet aku ialah ‘Death Note’, ‘Fullmetal Alchemist’,‘Gensomaden Saiyuki’ dll.. aku siap fall in love lagi ngan Sanzo (hero saiyuki series).. Oh, I still love u Sanzo.. tgk gambar sebelah.. hensem tak? Ahak ahak.. Boypren no.2 aku dlm dunia anime ialah Kolonel Mustang a.k.a flame alchemist yang menjadi wallpaper komp aku di opis.. Hehehe.. mengong kan.. fantasi tiada sampadan.. tapi aku mmg senang get hook dgn perkara2 yang aku interested.. syarat citer manga aku ialah.. “please not a cheesy love story..” walaupun aku fall in love ngan character but all that story bukanla citer jiwang berkarat2.. ahaks..(sape suke citer ‘u r under arrest!?” yakss.. heheh.. jgn mare..) Untuk pengetahuan semua.. manga ialah komik jepun dan anime pula ialah katun animasi jepun, kebanyakan manga/anime mungkin perlu dilabelkan samaada 18SX, 18SG atau 18PL.. so be carefull ok... cerita2 yang aku baca kebanyakannya label U.. anyway tak ramai kawan2 aku yg minat anime atau manga.. jadi aku syok sendiri ja lah..

Lagi satu hal.. apa lagi.. Mawi la.. yang menjadi kegilaan aku skrg.. terganggu fikiran aku seketika dengan isu Mawi yang.. ntah la.. bagi aku takde le ape sangat cuma di exaggeratekan oleh sesetengah orang.. kalau nak tau lebih lanjut dan objektif klik sini.. tak pun kalau nak emotional sikit baca ja la kat mawifc.com or .net.. macam2 hal.. malas nak komen sebenarnya sebab nnt banyak hati terluka.. yang pasti sokongan dan minat aku pada Mawi sikit pun tak goyah atau goncang.. Aku yakin Mawi ingin menjadi dirinya sendiri dan Mawi pandai berfikir.. apapun aku kesal jugak dengan tindakan/kenyataan sesetengah pihak.. kiranya aku boleh nyanyi lagu “nothing gonna change my love to you” ahak ahak.. takde maknenyerrr.. jadi nasihat aku kepada ‘sahabat2’ Mawi sekalian.. jangan mudah terpengaruh ok.. kalau pening diam seketika dan tanya diri sendiri.. apa yang anda percaya? Kadang2 cuba2lah masuk kasut orang lain.. bukakan minda untuk mendengar semuanya secara keseluruhan.. Look at the big picture ok..

Okla.. seperti yang dijanjikan.. inilah ulasan aku mengenai uniknya ramadhan bersama Mawi (Selasa-Sabtu).. Mawi.. Mawi.. banyak hati terusik kerana ko.. how could some people have a doubt in him.. badmouth him.. look at his eyes.. what will u see? I see a guy straggle to breath.. don’t ask too much from him ok.. dah kurus sgt dah mamat botak tu.. sokong seadanya saje walaupun fanatik.. kesimpulannya aku mmg fanatik.. wakaka!

Hari 21: Hari ni Mawi pakai baju belang2 hitam, kuning macam lebah.. hehehe.. mawi membawa kita ke konti radio Era.. hrmm.. nampak tak sabar2 nak gantikan tempat Halim Osman.. Mawi citer pasal lagu raya.. Mawi nyanyi sikit..”tanpa ku sedari.. air mata ku mengalir.. terdengar ayat suci.. seruan takbir..” sedap bangat suara Mawi..

Hari 22: Sejuk mata memandang.. Mawi menceritakan pasal solat tarawih.. solat tarawih ni bukanlah wajib tapi sunat yang di tuntut.. dan Mawi jugak menceritakan mengenai 10 malam terakhir ramadhan supaya kita sama2 mencari malam lailatul qadar iaitu malam yang lebih baik dari seribu bulan.. Moga tercapai impian kita.. aminn..

Hari 23: Mawi berada di tengah2 kotaraya.. menunjukkan bangunan yang tinggi2.. Mawi mengajak kita untuk sama2 bersedekah kepada yang tak mampu sambil menunjukkan contoh, Mawi pun bersedekah kpd pengemis2 di sekitar.. Mawi jugak memberi pepatah “Kalau tangan kanan memberi, tangan kiri tak tahu apa2” Maksudnya kalau bersedekah tu diam2 je la.. bukan mencari nama.. kena ikhlas..

Hari 24: Tak tahulah kenapa Mawi mempromote bubur lambuk kg baru kedai kak sham.. (ade syer ke? Heheh..) apapun Mawi cuma menceritakan pasal bubur lambuk kg Baru yang sememangnye pemes tu.. sampai Mawi pun tak sabar nak makan.. RM2 satu bungkus ok..

Hari 25: Sekali lagi Mawi berada di surau.. Mawi menceritakan uniknya ramadhan sebab lepas tarawih ade 'more' iaitu jamuan selepas solat sunat tarawih.. (pakcik2 makcik2 dlm surau cool ja.. bravo!) Selalunya 'more' ni sumbangan dari org2 kampung.. world2 juga.. akhirat jangan lupa..Dunia..

hari 26: Mawi memberitahu apa itu buffet yang sememangnye menjadi trend bagi kita di bulan yang mulia ini utk berbuka puasa terutama di hotel2 dan restoren.. apapun nasihat Mawi.. bak kata pepatah.. setiap penyakit tu asalnya dari perut jadi berpada2 lah berbuka puasa jgn ikutkan sangat nafsu.. Selamat Berbuka Puasa

hari 27: Mawi berada di hutan(?) sedang memotong pokok buluh bersama seseorang yang seolah2 bermain2 dgn parang utk memotong pokok buluh (hehehe..) Mawi menceritakan pasal lemang.. yang sedap di makan bersama rendang.. hmm sedap bau lemang tapi kena sabar.. jangan ikutkan nafsu.. puasa dulu.. nanti berbuka baru boleh rasa..(aku tak suka lemang.. tapi suka ketupat pulut(ketupat tiga segi))

Hari 28: Sejuk sungguh mata memandang.. Mawi nampak bersih berbaju putih di kawasan perkuburan.. Setiap yang awal akan berakhir.. Mawi memberi salam pada penghuni2 kubur dan menasihati kita menziarahi pusara orang2 yang tersayang sebaik saje sembahyang raye. al-fatihah..

Hari 29: Hari terakhir sebab esok raye.. yeye.. Mawi di luar rumah bermain bunge api.. Mawi kate jangan main bunge api.. bukan budaye islam.. lebih kurang gitu la.. tak leh pokus sebab nak raye dah.. ahakss

p/s: Aku tak tau naper.. memang susah untuk mendapat mood menulis perkara berkaitan raya.. I feel it.. Aku rasa nak raya.. aku suka dengar lagu2 raya af3 dalam keta (notes:aku bukan dgr lagu raya Mawi ja tau), aku sibuk tukar duit, isi sampul duit raya dll tapi utk menulis berkenaan raya mmg takde mood.. kene raya dulu kot baru ade mood.. mungkin jugak aku akan meluahkan perasaan kat sini kalau bapak aku tak bagi aku tgk Mawi kat tv raye ni.. hmm, risaunya…(pastu akan adela komen.. raye pun Mawi jugak? Hehehe…)


Selamat Hari Raya.. Maaf Zahir dan Batin..

No comments: