Tuesday, October 25, 2005

Uniknya Ramadhan Bersama Mawi (Part 4)

Sedar tak sedar lagi 9 hari kita nak raya.. ye ye raya.. tapi tak bolehla kita asyik pikir nak raya ja.. 10 terakhir ramadhan ni la yang paling bermakna untuk kita tingkatkan lagi amalan kita.. azam aku aidilfitri ni ialah aku harap aku tak mudah leka dengan duniawi lagi.. harap2 bolehla tercapai..

Sabtu ni aku nak balik kampong dah.. jadi macam2 bende lak tak settle.. semalam aku baru teringat yang lesen aku dah mati.. seminggu dah rupanya.. jadi selama seminggu ni aku memandu ‘illegal’ heheh.. apapun aku dah settlekan semalam.. menci tul, pegi pos opis pagi tiba2 sistem off-line lak jadi tgh hari aku kene gi sekali lagi pos opis.. alang2 dah kuar tu aku singgah la pegi tol kajang beli kad touch n go.. kurangla sikit aku menjemkan diri kat tol nanti.. hehehe.. kalau nasib baik leh dapat Volvo.. tak pun tv plasma.. korang doakanla aku ek.. mana tau berkat doa korang aku bertuah..

Kete aku tu lum servis lagi lak tu.. isk pening aku.. aku harap sempat la aku servis jumaat nanti.. Skrg ni aku dok round2 ngan kete aku sebab nak cukupkan km. aku ni dalam bab kete skema sikit.. kalau nak servis kene cukup km.. tiap 5000km mesti servis.. skrg ni ade dalam 50km nak cukupkan.. umah aku kat kampong 300km.. jadi aku kene servis kat sini.. hehehe.. ketuk kepala sekali.. ok la.. sebenarnya aku nak tulih pasal program Mawi kat astro tu.. dah kata nak tulih.. so kene la tulih kan.. kat kampong aku ade tenet jadi leh la aku update sampai abih.. (harap2 la..) okla.. ni ulasan aku utk ari 16-20..(Khamis-Isnin)

Hari 16: Kali ni Mawi bawak kita ke bazaar Ramadhan (kat mana ek?) Dia cakap bazaar ramadhan ni special sebab ade waktu bulan ramadhan je.. hehehe.. (betul la tu) Waktu ni la boleh beli macam2 juadah jadi kita semua patut bersyukur sebab Negara Malaysia aman dan tak de kes lagi di mana rakyat Malaysia mati akibat kebuluran.. sama2 lah kita bersyukur.

Hari 17: Mawi segak pakai baju melayu.. hensem tul.. tak de ape2 sangat Mawi bawak kita tengok persiapan sebelum sesuatu majlis berbuka puasa di tempat2 ekslusif.. macam2 ade.. Mawi kata yang menariknya bulan puasa ni ialah dapat berbuka puasa beramai2 dengan meriah.. di samping dapat melakukan amal meraikan anak2 yatim, orang2 tua.. Kita kene selalu bersyukur atas nikmat Allah kepada manusia. kemudian ade tunjuk sikit2 event 12 Oct hari tu yang mana Mawi azan sblm bukak pose. Selamat berpuasa.. World!

Hari 18: Hari ni Mawi mengajak kita mengerjakan zakat fitrah.. zakat terbahagi kepada dua satu zakat harta, satu lagi zakat fitrah.. zakat fitrah ni wajib..waktu paling afdal buat zakat fitrah ialah sebelum sembahyang raya.. Pastu Mawi pun bayar la kat masjid/surau tu (macam kene baca akad ja.. mmg camtu kot, aku tak brapa tau.. buat masa ni aku blom penah bayar sendiri lagi..hehehe..) Akhir kata..Mawi kata.. “Bayar jangan tak bayar.. World!” (Apa lagi sesiapa yang blom bayar lagi tu.. pegi la bayar..)

Hari 19: Mawi di Royal kurma..let's go.. mawi pun bagitaula jenis2 kurma.. ade kurma nabi, kurma segar (rutam), kurma halwa segar dll.. makan kurma waktu bukak pose ni sunnah nabi. Banyak khasiatnya..cth, khasiat kurma nabi:- makan 7 biji sehari InsyaAllah akan di lindungi dari penyakit2 dan juga sihir2 (fakta ini di sahkan oleh akak yang jual kurma tu.. hehehe..) World!

Hari 20: Mawi tgh pasang langsir kat umah (umah Mawi ke? Tak pasti..) Mawi pun menasihati kita supaya berbelanja ikut kemampuan.. tak perlu beli perabut baru dan lain2 semata2 nak rumah kita berseri sewaktu raya tapi terseksa menanggung hutang.. yang penting bersih dan cantik dah cukup.. Kemas dan bersih ni mestilah sepanjang masa dan bukannya hanya sewaktu raya saja.. memang di tuntut dalam Islam (Mawi bagi mini tazkirah.. hehehe) Rumahku Syurgaku…

No comments: