Monday, June 16, 2008

Holiday In Kuching - Day 1

Saturday ( Trips to Serikin, Pasar Tamu and Makan2...)

First day in Sarawak.. (well secara teori day 2). The planned was a trip to Serikin (sempadan Indonesia/Sarawak) utk bershopping.. Yay! Perjalanan ke Serikin dari Kuching mengambil masa lebih kurang sejam.. My plan is - Tak mo shopping, nak tgk je.. Hiksss.. Let see what is Serikin in a glance..

Sepanjang jalan dipenuhi dengan kedai2 kecil ni.. Semua barang2 dari Indon dan boleh bargain2 la.. Tunjukkan muka cute anda ok..
Ni gambar2 kitorang yang shopping dalam kepanasan.. huhuhu..

For info, kat Serikin ni macam2 ada.. Periuk, tikar, toto, pinggan-mangkuk, teko, telekung cun2, kain batik, baju, langsir, beg ciplak and so on so on la.. Semuanya murah2 berbanding dengan tempat lain.. Lampu gantung2 pun ada.. hikss tapi tak cun la.. (bagi aku).. Aku shopping kain batik sikit2 sebab tak pakai tapi kat sini leh dapat la dlm RM10 kalau biasanya kita beli mesti dlm RM20++ (menurut kakak aku). Dalam banyak2 tu aku beli toto kekabu (boleh ek?) RM26 jer.. kat semenanjung RM60.. kiranya patut beli la.. kami beshopping sampai tgh hari.. then balik la.. Sebabnya anak buah aku nak gi kelas tuisyen bahasa inggeris.. isk isk isk.. So, kitorang singgah beli makanan tgh hari.. makan n hantar Fikri g tuisyen... Tuisyen start 3.30 pm - 6.30 pm.. So, kitorang terus ke next station.. Pasar Tamu..


Kat pasar tamu ni pun macam2 ada.. Dari kain2, kasut, cenderahati, beg ke sayur-sayuran, buah-buahan pastu ke lauk-pauk dan seterusnya ke ikan2, sotong, udang galah dan sebagainya.. Memang tak larat jalan habis sebab sangat besar.. My sis nak bawak aku gi tgk ulat sagu dan makanan2 tradisional Sarawak tapi tak sempat ptg tu.. Maybe kalau ada masa, hari lain la.. Kat sini la jugak tempat jual terubuk masin.. tapi aku tak beli lagi la.. Last day nanti la.. Ikan2 kat sini memang murah.. udang pun murah.. Atas permintaan aku.. My sis beli... jeng jeng jeng..

Udang galah..

Udang galah kat sini sekilo RM36.00 (Gred 1) Kalau kat semenanjung RM70 (menurut my sis la).. So, I suruh la dia beli.. hehehe.. Nak merasa, maklumla.. Inila masanya kan.. Hiksss..

Pastu petang, kitorang gi makan2 makanan yang glamor di Sarawak.. My sis cakap laksa Sarawak sedap gila.. Suruh sangat aku cuba.. Aku lak teringin nak rasa Mee Golok (ye ke nama ni?).. Tapi teringin gak la nak rasa Laksa Sarawak yang sungguh sedap itew.. So, petang kitorang jalan2 cari makan la kan (Tak cari la.. kitorg gi fav restoren kakak aku.. Katanya, ni la restoren yang paling sedap sekali..)

:D
Aiyoo.. Ini budak manyak kacau maa.. hihihi..

Day one end... Zzzzz...

1 comment:

CATZ said...

hiii...bestnyaaaaaa....syoknyaaa...
wehhh...nama mee tu mee KOLOK lah..not Golok okay...