Thursday, March 05, 2009

Tickled Pink but don't be Haste...

Aku gembira.. Ya, kerana dua perkara telah berlaku pada hari ini. Dua perkara yang memberi manfaat kepada aku sebagai seorang pelajar dan juga sebagai seorang pekerja. Sebelum ini aku berada dalam dilema kerana beberapa perkara tetapi akhirnya nasib yang baik memihak kepada aku. Aku akan utarakan "idiom" yang pernah aku katakan dahulu..

"The harder I work, the luckier I get"

Ya, percaya ini. Kerana ia memang benar. Selama ini aku telah menolong salah seorang professor di sini melakukan kajian mengenai radar dan "signal processing". Ia bukan kerja mudah dan ianya amat memenatkan sekali tetapi aku terus melakukannya kerana aku beranggapan ini mungkin perjalanan ku. Namun, beliau jelas mengenai keinginan ku, iaitu ke arah teknologi nuklear. (She had highly recommended me to other professor in nuclear engineering and it prove to be fruitful). Hari ini, kami bertiga telah duduk semeja dan berbincang (me, my prof and prof from nuke) mengenai perjalanan aku. Ya, besar kemungkinannya.. mungkin melebihi 90% aku akan melakukan tesis di "Nuclear Reseach Certer" di sini. Tidakkah ini berita gembira?

"Tickled Pink"

Pepatah di atas memberi maksud gembira.. sangat gembira. Aku gembira dengan berita ini. Aku gembira kerana aku sememangnya tidak minat pada pemprosesan isyarat (hikss). Minat aku lebih kepada perkakasan (instruments) dan ianya mestilah berkaitan dengan teknologi yang ditakuti ini. Tidakkah berita ini lebih gembira lagi jika aku katakan "research reactor program" di sini merupakan antara program yang dikenali dan mendapat pengiktirafan di USA.

"but don't be Haste..."

Ini bukan pepatah.. :p tapi aku harus sedar, kesabaran itu penting. Bila di soal perancangan masa depan aku, aku tetap mengatakan, perjalananku di sini harus berakhir pada 2010. Tidak lebih dan tidak kurang, tetapi berita ini mungkin mengubah perancangan aku.. Aku tetap mengatakan, ini bukan masanya.. Satu langkah, satu persatu.

Panjang berbicara, apakah dua perkara gembira itu? Ini baru seperkara yang diceritakan dengan sedikit rumusan tetapi masih panjang lebar. :P

Berita kedua tetap mengenai pelajaran berkaitan nuklear. Aku wanita nuklear.. HAHAHAHA.. Aku baru sedari (sudah lama sedar sebenarnya, cuma reaksinya agak "delay") Aku baru sedar bahawa subjek radiation detection boleh di'register' sebagai tahap 8000. Wow! Ini bermakna aku mengambil 3 pelajaran bertahap 8000 semester ini, patutlah aku hampir pengsan. Aku telah melakukan perkara2 yang patut di registrar untuk memastikan aku mendapat kredit 8000 bagi subjek ini. Tidak lah aku membuang masa lagi memikirkan keperluan subjek 8000. Ini bermakna langkah ku akan lebih mudah pada masa akan datang. Ini merupakan satu berita yang baik dan melegakan.

p/s: Aku seorang sasterawan nuklear.. WAKAKAKA...

4 comments:

PurPlè said...

semoga semuanya brjln mudah utk ko... amin.

Saira said...

Thanks Purp.. :D Aku pun harap yg sama utk ko.. amin..

p/s: insaf sebentar ;-)

orren said...

Semoga jadi pakar nuklear melayu kat Malaysiani suatu hari nanti..............

Saira said...

Aminn orren.. amin.. :D